måndag 29 april 2024

Selfie om hundar

 En ny Selfie från klimakeriehäxan. http://klimakteriehäxan.blogspot.com

Då kör jag igång .

1.  Mitt första hundminne.

Det var min farmors hund, en svart pudel, nu sågs vi inte mer än en gång om året. Han bet en kusin, och han bet min pappa två gånger i samma tumme, för efter han bitit en gång sa pappa, titta vad du gjort, då bet hunden en gång till.  Jag älskde den hunden.

2  Filmhund som stannat kvar:

Det får bli en jag inte såg för så längsen.  "Ledarhunden Togo". En sann historia, Barnen började dö i difteri i en isolerad stad i Alaska. Enda räddningen var en kedja av hundspann tvärs över Alaska.  Helt otrolig hund!  En husky.

3.Bokhund som stannat kvar:

Det får bli Tim från FEM böckerna. Jag hade längtat efter hund sen jag var liten . Bara namnet Tim fick mig att längta ännu mer.

4. Den hunden glömmer jag aldrig.

Det får bli vår första hund, en mops. Vi hade bestämt att vi skulle ha hund, men helt plötsligt hade mannen ändrat sig! Vi skulle aldrig ha någon hund.  Efter ett par år, såg jag en gammal mops, föll direkt. Jag talade om för mopsen som väntade själv utanför en affär, hur fin han var och att jag skulle ha en precis likadan  som honom. Mannen sa nej länge. Till slut ringde jag och kollade om det fanns någon valp, jodå, en kull i hela Sverige (det här var längesen) Hade sagt innan till mannen att kostar den 4000 så då ger jag mig.  Det fanns valpar, hur mycket frågade jag efter en lång stund, 4000 sa hon, jag bestämde mig för att en ska bli vår och tingade. Ringde mannen talade om alla fördelar först, sen sa jag snabbt, den kostar 4000, men det gör väl inget. Han gav med sig, Och en så härlig liten kille som kom till oss.  

5 Berätta en egen liten hundhistoria:

 Den mopsen var en hejare på att välja ut fikaplatser, när vi skulle på picnick. Han gick före, kollade hit och dit, gick upp i skogen en bit kollade vände tillbaka han visste vad han letade efter, en sten, platt stor så mannen och jag  kunde sitta bra. Lutade den, valde han den inte. Ett upphöjt brunnslock det blev godkänt   där satte han sig. Han missade aldrig att hitta något bra som vi kunde sitta på, han kunde välja i en halvtimme. Han var så klok och smart. Han valde sittplats minst en gång i veckan åt oss.  Men de som såg honom tyckte han liknade mest en volta dammsugare. Den härliga mopskillen öppnade våra hjärtan till nu ett långt hundliv, med olika raser. Jag glömmer nu ingen av alla våra härliga hundar som delat och delar våra liv. Vi har haft tur, alla har varit och är fantastiska!

6. Om jag hade varit en hund hade jag varit en:

Så svårt.  En korthårig Collie, men kunde lika gärna valt någon av våra andra hundar. Viktigast är att få vara en älskad hund! Men vår kortis var otroligt fin och klok, han räddade ett råddjur från en stor hund som smitit, Vår Angus stoppade hunden!  


Foto på vår älskade Angus 

Tack för den här selfien! 


14 kommentarer:

  1. Det var en selfie som gjord för dig! Det var jättekul att läsa dina svar och få veta hur det gick till när ni blev med mops. Vägen var inte helt spikrak och maken din inte helt lättflirtad men tänk så bra det blev ändå.
    Hundar har sina egenheter och är speciella var och en på sitt sätt men det är ju charmen med dem. Även när det gäller samma ras kan det skilja mycket.
    Jag tänkte också på Tim i Femböckerna och när det gäller film så tänkte jag på Båtsman. Lassie är före min tid men visst har jag hört talas om honom.
    Önskar en god kväll nu!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lätt selfie att besvara ,-) Vi hade bestämt att vi skulle ha hund, så jag blev chockad när han ändrade sig, så lätt gav jag inte upp ,-) Ja alla hundar är speciella och olika varann även samma ras. Hundbok var sårast, läst mest hästböcker även om jag älskade hundar ,-) Fem böcker, de var bra!
      Ha det fint du med. KRAM!

      Radera
  2. Jag inbillar mig att det beror mycket på hundägaren hur hundar (och även katter) blir. Det tycker jag mig ha märkt i alla fall bland de som är djurägare bland mina vänner. Sedan är det ju förstås beroende på ras också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst är det så att det beror på hur man lever med sin hund om den ska bli bra eller trygg, mycket kärlek, och absolut ingen militärisk uppfostran. Ha det fint ,-)
      Primrose!

      Radera
  3. Bitande hundar låter inte så kul. Fem-böckerna läste jag som barn, läst om som vuxen. Fint med hund som hittar bra picknickplatser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det var ju inte bra att farmors hund kunde bitas. Mopsen var otrolig och det är vår enda hund som så klokt letade efter bra fika platser ,-)) De andra bryr sig inte ,-)
      Jag har försökt kommentera hos dig, så jag hoppas du ser det här, men det kommer en lapp för, så det går inte!? Ha det fint , Primrose!

      Radera
  4. Härligt att bli bekant med dina hundar! Din pappa må förlåta, men svaret på punkt 1 fick mig att fnissa högt ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul med selfie, men den här kändes lite extra förstås ,-)
      Ja pappa blev nog mycket förvånad , han berättade det här, jag var liten då det hände, men pappas inställning var att då skulle hunden slicka ,-) men det gjorde den altså inte ,-)
      Ha det fint.
      Primrose!

      Radera
  5. Vilken tur att maken gav med sig. Vi hade en hund. en vecka. Sen blev den ihjälkörd. Döttrarna hade tjajat. Vi gav med oss. Men vi var definitivt inte mogna för att ha hund.... Blir fortfarande ledsen då jag tänker på hur oansvarig jag/vi var, som släppte ut hunden ensam på morgonen....
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så sorgligt, otur också, ni bor väl på landet, och tänkte att det gick att göra så. Det hade det säkert när den blivit äldre. Förstår att du tänker tillbaka på den mycket sorgsna händelsen.
      Ha det fint KRAM Primrose!

      Radera
  6. Så kul att läsa om dina hundminnen! Jag trodde aldrig jag skulle bli med hund, men sen blev jag fast.Filmen du nämner skulle jag gärna se, var det på bio eller tv? Vilken tur att din man också föll för hunden, hur skulle det annars gått, skilsmässa? "ler" Jag gillar både katter och hundar, har haft bäggedera i nästan trettio år, men nu är jag djurlös och det är så tomt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen om Togo hittade vi på nätet! Så bra!
      Det hade nog varit mannen som fått flytta ut och in med mopsen ..-)))
      Men vad har hänt, Har du inte kvar söta Daniel?
      Ha det fint! Primrose

      Radera
  7. Så fint inlägg med många hundminnen. Jag föddes nog som hundtokig, har haft hundar i livet sedan barndomen. Även om jag inte haft dem i familjen alltid. Det tog mig 19 år efter att ha flyttat hemifrån att skaffa min egen, och nu är jag inte tänka mig ett liv utan hund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är svårt att tänka sig livet utan hund! Precis som du föddes jag nog hundtokig ,-)
      Tack för att du tittade in o komenterade. ,-)

      Radera

Farligt gott , läkarbesök avklarat till sist.

 Har nu hittat sockerfri vaniljglass och lakritspulver, har aldrig tänkt på det! Nu är ju lakrits inte så bra att äta ofta, nu har det just ...