måndag 22 april 2024

SELFIE om krogen

 en ny selfie från Klimakteriehäxan.. http://klimakteriehäxan.blogspot.com 

Ska handla om krogen.  Hjälp tänker jag, som var så pepp! Vi äter ju aldrig ute, varken på krogen, restaurang, pub.

Men kör på men på ett lite annat sätt.

1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen.

Vi äter aldrig ute. Så det här blir en utmaning. Vi tar ibland hämtmat , mest kina och tai, men det har vi tröttnat på. Vi kör krog hemma istället med fullt med ljus. Vi tar upp en sida på måfå på nätet. Den rätt som kommer upp , den väljer vi. Det kan bli precis vad som helst. Sist blev det " Bakad fetaost med örter och oliver" , med gott bröd. Så det får bli svaret. 

2. Sån är jag som kroggäst

Skulle vara trevlig, men hade sett till att stället var rent och snyggt inan jag gick in.

3.  Den "importerade" maten är en favorit

Får nog välja en rätt vi har ätit hemma sen 90 talet.  alla älskar den.

Indonesisk  fläskfile!  som vi gör hemma i vår egen "krog"

4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast

Tycker om mat med cayennepeppar chiliflakes ingefära koriander.  Så det väljer vi gärna . Har sett massor med recept från det estniska köket, har inte läst din fråga fel ,-)) Vi har inte provat ännu, men tänker. De har ju helt annan mat. 

5. Favoritpizzan!

Det är sällan jag hittar en pizza i Sverige jag tycker om, sladdriga tunna.... Bästa pizzan i Italien, hade den varje dag! I södra Sverige har jag lyckats hitta en god. Men favoriten blir en pan pizza i Norge. En dolly dimples med bla räkor, så god! Vi gör våra egna nu.

6 Så tänker jag kring dricks

Tänker att den borde redan vara inbakad. Så slipper man tänka på det. Förr när vi var ute gav vi ju dricks. 

Det här blev mina svar, kunde ju inte svara som tänkt, men hoppas det är ok ändå.

Ha det fint alla som kikar in, kram! 



10 kommentarer:

  1. äter "ute" med mina tonåringar. Sönerna grillar och lagar mat ute på riktigt ibland, hela året, mysigt och gott!
    Estniska köket omfattar gott surbröd,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter gott, kul att sönerna gillar att grilla!
      Surbröd , det låter gott, får kolla upp deras kök helt klart. Ha det fint! KRAM

      Radera
  2. Dricks borde vara inbakad. Jag är snål. Betalar inte mycket. Fattar inte heller vad etnisk betyder i sammanhanget.
    Vi äter ute minst en gång i veckan. För attd et är bekvämt och ger variation. Samt att jag avskyr att laga mat. Gjorde köttfärslimpa med bacon runt idag. den blev torr, tyckte jag... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja driksen skulle ingå.
      Jag tog det som rätter från andra folkslag i världen. Jag skulle älska att öta ute, men det fungerar inte , tyvärr så vi får göra det bästa av det och äta hemma nåt ovanligt lite mer spännande,-)
      Ja ibland kunde ju maten blivit bättre men du får safta på mer nästa gång ,-))
      Kul med selfie igen, nu är jag pepp!
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  3. Vet du att den sämsta pizza jag nånsin ätit, den serverades jag i Italien. Svindyr var den också. Antar att jag hamnade i nån turistfälla utan att ana oråd.
    Självklart kan man leva utan att gå på krogen, i sitt eget kök kan man också skapa härligt käk! Även om jag verkligen kan njuta av att bara sätta mig vid bordet, bli serverad, äta något gott och sen slippa disken ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det skulle vara härligt att gå ut och äta, men av vissa orsaker så kan vi det inte, tyvärr.
      Den gången var jag 14 år, himla längesen ,-) det var innan pizzan kom till Sverige tror jag. Så det var något helt nytt! Så god!
      Ha det fint. KRAM

      Radera
  4. Med tanke på att ni inte brukar äta ute så tycker jag att du löste det riktigt bra.
    Pizza är min favoriträtt men jag är lite kräsen och vill ha en pizza av god kvalitet. Visst är alla ätbara men det är stor skillnad. Ska vara den italienska varianten med få och rena smaker.
    Dricks borde absolut vara inbakat i priset. Ärligt talat, med tanke på hur dyrt det är känns det lite surt att behöva avrunda uppåt men lite ger vi.

    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja var så peppade att svara, först tänkte jag inte svara alls ,-) Men tänkte jag kör på ändå ,-)
      Väldigt olika på pizzor. Allt är dyrt så inbakat borde dricksen vara.
      God kväll önskar jag dig med! KRAM ,-)

      Radera
  5. Om plånboken tillät och jag kunde bjuda familjen ut och käka ibland skulle jag gärna göra det, nu får vi ha krog hemma precis som ni. Men visst är det skönt ibland när någon annan lagar, serverar, passar upp och diskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut håller med, slippa allt oh bara slå sig ner skulle var hur skönt som helst. Men jag har sväljsvårigheter så det funkar inte för mig.
      Ha det fint! ,-)

      Radera

Mixat liv

 Mixern jobbar på, annars är det rätt lugnt ,-) Mixar här en   Liquid sallad. Försöker få i mig så mycket "grönt "det bara går. Vi...