onsdag 8 maj 2024

Vad gör mannen i bakluckan

 Vår så fina blåXXXXX har nu fått problem, ja det är vissa saker som ska bytas ut. Men en dörr i fram på passargerarsidan har inte fungerat ett tag, den går att öppna inifrån, men inte utifrån . Fönstret har börjat fungera konstigt, går inte upp och ner alltid när man trycker på knappen.  Men fönstret har fungerat ibland, men så för någon dag sen låste sig ena bakdörren. Den går inte att öppna, varken utifrån eller inifrån . Det fungerade perfekt, så från det ena ögonblicket till det andra var det låst. Direkt livsfarligt om det skulle hända alla dörrar.  Nu började jag ju bli orolig, tänk om alla dörrar låser sig. Då kommer vi ju inte ut!?. Vi har ju sån där  glaskross med bältesskärare men vill ha några alternativ ,-)

Vi har en combi så där bak finns en spärr så att det ska gå att öppna bakluckan om det krisar. Men gallergrindar sitter ju där, så om det skulle fungera visste vi ju inte.  

Det måste ju provas innan det händer något tänkte jag. Annars får man ju full panik. Så jag sa till mannen du får försöka..jag skulle få panik, jag får ju panik om jag blir inlåst på toaletten. Mannen hade nu inget val.💖...han började  från framsätet....krångla sig bakåt, medans jag med stor spänning såg på från utsidan. 

Att fälla ner ryggstöden i bak var lite krångligt , det såg jag.  Men till slut kunde han krypa genom, vi har ju galler över ryggstöden också, fast det sitter ju fast på annat sätt.  Jag hade innan sagt, ska du ta med något att trycka på om du inte når spärren. Onödigt tyckte mannen....han nådde nästan spärren en lite spak som skulle skjutas åt sidan  ......Fattades en cm. Så tillbaka till förarsätet, där han hittade en sax, med den nådde han spärren, kunde trycka upp bakluckan, och öppna gallergrinden, så nu har vi en redig skruvmejsel, eller två för säkerhets skull. Och ska skaffa något att trycka upp bakluckan med, för det var lite krångligt, men ut kom han ,-)

Nu vet vi att det går att komma ut den vägen, Bra att testa innan, för vi har ju ofta tre hundar i bilen också. Bli inlåst en varm dag med tre hundar vilken mardröm, och att då börja prova om det går att komma ut!  Nu är bilen inne på reparation, som tur var hade vi tid för bromsklossar. Så de ska fixa det här också. Har läst på nätet att elfel i bilar är vanligt, tänk när man kunde veva ner fönstren!  Om det nu är elfel, eller som de nu tror att det är något mekaniskt. Så vi får vara utan bil ett par dagar, för insidan  på dörrarna måste plockas bort, nåt som är säkert, det kommer att kosta. Men väl värt pengarna förstås! 

Ha det fint ,-)

KRAM  💙


 




4 kommentarer:

  1. Vilken smidig man du har! Här är det nog ingen av oss som skulle klara den akrobatiken. Hoppas att ni får ordning på låset. för ut vill man ju komma. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ut vill man, och tur att han ville prova, jag klarar inte trånga utrymmen, får full panik. Ja han är smidig ,-) Det dröjer minst en vecka innan vi får bilen tillbaka, men det får man ju ta ,-) KRAM!

      Radera
  2. Vilken tur att ni får det åtgärdat för ett sådant fel kan ju visa sig vara rena dödsfällan om det blir skarpt läge. Skulle en olycka hända... Nej, det vill jag inte tänka på.
    Önskar en god kväll nu!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rent livsfarligt, tar en vecka innan vi får bilen, det är det värt förstås. Otäckt var det.
      nu vet vi att vi kommer ut "nödutgången" också ,-)
      Detsamma önskar jag ,-)
      KRAM

      Radera

Farligt gott , läkarbesök avklarat till sist.

 Har nu hittat sockerfri vaniljglass och lakritspulver, har aldrig tänkt på det! Nu är ju lakrits inte så bra att äta ofta, nu har det just ...