torsdag 3 oktober 2024

Svaneke bla

 Ja vi kom ju dit ,-)  Fast det var tur vi hade valt att ha en dag extra till godo, tre dagar ner till Ystad. För vi kom inte långt första dagen. Långa köer.  Norrköping första natten och två nätter i vackra Ystad.

Katamaran över och mannen valde två muggar grönt te på överresan. har aldrig gillat grönt te, men just då passade det bra, något vi fortsatt med hemma, en kopp grönt te innan vi lägger oss att sova.

Att välja stad, vi kollade genom Bornholm och fastnade båda för Svaneke, där vi hittade en så mysig camping, med det trevligaste ägarna, så hjälpsamma, de hade valt ut och gjort i ordning tre platser, vi fick välja den vi tyckte passade bäst. 


Den platsen blev vi så nöjda med. Nu hade vi haft ett år att fundera vad vi ville med Bornholm. Jo att se så mycket som möjligt, det var vår enda plan. Det gjorde att vi fick flänga runt, det blev bra, men nästa gång, för vi vill gärna tillbaka ska vi koncentrera oss på några få platser.  En sak jag gärna ville var att besöka marknader för det hade jag läst om, se spännande saker från ön. Men vi kom inte på en enda marknad. Inställt av olika orsaker.

Inställd på grund av att just då spöregnade det, annars hade vi tur med vädret


I den här staden fanns alla fall ett vackert torg, där marknaden skulle varit,  Vilka skupturer av gäss. Jag fick nöja mig med det, och det var ju inte det sämsta eller hur ,-)


Den här bilden skulle jag ju haft först, men är lite splittrad, mannen är på undersökning för sitt hjärta just nu.

Kul att kolla hur vi närmade oss Bornholm.

Den enda nackdelen var att i hundrastgårdar som vi hittade, var det så högt gräs, Bornholm har ju ett riktigt "tänk" på insekter, vilket är kanon. Men just hundrastgårdar hade vi önskat skulle varit klippta, det drog in fästingar i husvagnen, även om vi kollade o borstade av dom.


Men så tacksamma att det fanns hundrastgård nära, här i Nexö, fotar o kollar det mesta.

Det jag älskade med Bornhom var de underbara husen, i starka färger, mörk orange eller vacker röd var min favorit, men den här gula också mycket vacker.

Ekkodalen fick besök förståss, från den här platsen skulle det höras bäst, sa någon  vi mötte, efter att ha tjoat här och lyssnat , ja ett litet svar fick vi, fortsatte vi att gå och hörde flera som ropade, som vi. Sen kom ösregnet, det bara vräkte ner, så vi vände och åkte tillbaka till husvagnen. 

Mannen och två av hundarna , platsen det skulle höras mest ifrån, hundarna undrade säkert varför vi ropade o tjoade.


Fotar nog allt, det som jag gillar och jag gillar verkligen mycket, se här, den här i mitt tycke en så fin gammal hasp, på en vägg i Gudhjem.
Hade nu tänkt visa mitt loppisfynd, så jag skulle få med mig något hem som hade bott på Bornholm, men det krånglar med bilderna, så allt tar en himla tid. 

Ha det så fint.
Kram 💙



4 kommentarer:

  1. Vi var jättenöjda med vår tur till Bornholm och så även med campingen för vi bodde ju på samma som ni gjorde. Däremot var vår plats väl inte den bästa. Vi hade gärna haft en i främre raden med direkt havsutsikt men där var allt bokat. Bornholm är en fin ö som vi besökt ett par gånger men vi åker gärna dit igen. Kanske redan till sommaren. Vi får se...
    Hoppas att det gick bra med makens undersökning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi bokade tidigt, redan i mars ,-) Och ville inte ha direkt sol, för hundarnas skull. Men visst var platserna med havsutsikt väldigt fina.
      Det gick bra, han kommer att få hjälp snarast, så vi får se hur lång tid det tar.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera
  2. Var på Bornholm för många år sedan. Vore inte fel att återvända. Men först får det bli sommar igen. Katamaran med husvagn? Låter annorlunda. Tänker mig gammal hederlig färja dit.
    Hoppas makens undersökning gick bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mysigt var det, det var en jättestor katamaran ,-) Det gick bra för mannen, och nu ska han få hjälp att få ordning på sitt hjärta.
      Ha det fint KRAM ,-)

      Radera

Svaneke bla

 Ja vi kom ju dit ,-)  Fast det var tur vi hade valt att ha en dag extra till godo, tre dagar ner till Ystad. För vi kom inte långt första d...