onsdag 17 april 2024

Farväl mamma

 


Det blev ett ljust vackert farväl för mamma. Hennes favoritblommor liljekonvaljer på kistan som doftade och det magiskt vackra blomsterhjärtat!

Vacker musik och den första låten " Låt mig få skänka dig en melodi " spelades så vackert på flygeln.

Fick med all den musik jag önskade, så trevlig präst som pratade så bra. 

Vi brukar ge till Operation Smile, så vi var tacksamma att så många hörsammade det. Många kom, många var kusiner jag inte satt på åratal. Så fint!

Efter ett så långt liv som mamma fick valde jag att fira hennes långa liv. med en ljus begravning. 

Sen gick vi alla vidare till ett väldigt trevligt ställe där vi åt och umgicks.

Så allt jag önskade för mamma den dagen slog in.  

Sorgligare var det förrgår när det var gravsättning. Då var bara mannen och jag närvarande, det var inte det men det var versen i annonsen som berörde mig då.   Om att lägga några rosor på graven..och slutar med " Och har du inga rosor så kom en stund ändå en liten stund att minnas och sedan sakta gå" Versen förkortad! Och där stod jag med några rosor, så den dagen hade kommit. 

Och mammas.....så länge jag kan minnas.  "Nu skiner solen, tra lall la la " Och det gjorde den!

Nu bevarar jag i minnet mest när hon bodde på hemmet och hojtade till högt av glädje varje gång jag kom.  Från långt håll hördes en förväntansfull glad röst  " Eva är du som kommer"  Och det var det. 

Ha det fint alla som kikar in hos mig.  Kram Primrose 💟


8 kommentarer:

  1. Så fint att det blev det avsked som du önskade för din mamma. Ett vackert blomsterhjärta, favoritblommorna och fin musik. Då känns det bra även om det naturligtvis är sorg och saknad som dominerar ändå.
    Så fint med många besök av er för din mamma. Det fick svärmor också men tyvärr är det inte så för alla äldret.
    När den akuta sorgen förbleknar så är det dags att minnas med glädje i stället <3

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja mamma fick många besök, det gör mig glad nu. Hon har det bra nu med de som gått före. Precis det är många som aldrig får besök, andra väldigt få. Sen hade hon turen att få ett långt friskt liv ,-)
      Sen är jag ju så glad över att allt bele som jag önskade, det är värt mycket! ,-)
      Tack. Ha det fint. KRAM!

      Radera
  2. Ett sådant fint avslut!
    Det är verkligen synd att det oftast är på begravningar man träffas.
    Ni hade gravsättning ganska nära begravningen. Lika bra att ha det gjort och få det sista avslutet.
    Visst är det sorgligt, även då en gammal människa går brot. men din mamma hade ett långt liv, där hon fick uppleva mycket. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ett långt och friskt liv. Värt guld!
      Ja gravsättningen kom snabbt.
      Visst är det lite konstigt att det är på begravningar man träffas, alla fall i vår släkt, känns lite konstigt, men fint att de kom.
      Tack! Är glad att det blev så fint .
      Ha det bra. KRAM!

      Radera
  3. Det ser så fint ut på bilden. Jag är glad för att du fick det precis som du önskat. Då blir det ljusa minnen i framtiden. En ljus begravning är också min egen privata tanke. En vacker dag möts ni igen.
    Bamsekram, Bosse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tacksam för att allt blev bra. Det tror jag, att vi ses igen ,-) Ja en ljus begravning vill jag ha.
      Bra att du nu kan kommentera ,-) Blev lite virrigt när jag skulle ställa in ,-)
      Ha det bra du också. KRAM ,-)

      Radera
  4. Så ljust och fint och att allt blev som du önskat med begravningen och då fina minnen att bevara i hjärtat 💖💖
    Kramkram Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja glad att det blev fina minnen, tacksam att allt blev som jag önskade. TACK!
      Ha en härlig helg, KRAM ,-)

      Radera

Selfie om hundar

 En ny Selfie från klimakeriehäxan. http://klimakteriehäxan.blogspot.com Då kör jag igång . 1.   Mitt första hundminne. Det var min farmors ...